خلاصه گزارش


پروپیلن یا پروپن یکی از مهمترین منومرها و مواد اولیه صنایع پتروشیمی و یکی از عمده‌ترین الفین‌های سبک محسوب می‌شود. این ماده یک ترکیب آلی اشباع نشده است که فرمول شیمیایی آن به صورت C3H6 است و بطور وسیعی در الکیلاسیون، پلیمریزاسیون و پیشرفت واکنشهای اکتان به کار می‌رود. در ساختار شیمیایی پروپیلن یک پیوند دوگانه وجود دارد.
پروپیلن با توجه به کیفیت و خلوص معمولاً در سه گرید تولید و عرضه می گردد:
گرید پلیمری(PG) با درجه خلوص ۹۹٫۵ %
گرید شیمیایی(CG) با درجه خلوص %۹۶-۹۰
گرید پالایشگاهی(RG) با درجه خلوص %۷۰-۵۰
گریدهای مختلف پروپیلن کاربردهای متفاوتی دارند. پروپیلن گرید RG که از فرایندهای پالایش نفت خام بدست می‌آید، مصرف عمده‌اش در سوخت LPG است که برای مصارف گرمایی استفاده می‌شود و همچنین به عنوان عامل بهبود دهنده عدد اکتان در بنزین موتورها استفاده می‌شود. اگرچه از گرید پالایشگاهی در تولید کیومن و ایزوپروپیل الکل نیز استفاده می گردد معهذا مهمترین بازار برای پروپیلن گرید RG ، تبدیل آن به پروپیلن گرید CG یا گرید PG برای تولید پلی‌پروپیلن، آکریلونیتریل، اکسو الکل‌ها و اکسید پروپیلن است. زیرا گستره کاربردهای این دو گرید بیش از کاربردهای گرید RG است.
در سال ۲۰۱۸ مجموع ظرفیت جهانی پروپیلن بیش از ۱۳۹ میلیون تن بوده که نسبت به سال ۲۰۱۳ حدود ۲۴ درصد افزایش یافته است. انتظار می‌رود مجموع ظرفیت پروپیلن جهانی در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۶۱ میلیون تن برسد. مجموع عرضه جهانی این محصول در سال ۲۰۱۸ حدودا ۱۱۲ میلیون تن بوده که نسبت به سال ۲۰۱۳، ۲۷ درصد افزایش یافته است. پیش بینی می شود میزان عرضه جهانی پروپیلن در سال ۲۰۲۲ به ۱۳۱ میلیون تن برسد.
در خلاصه گزارش حاضر، بخش کوچکی از بررسی بازار جهانی پروپیلن نشان شده است. در گزارش تحلیلی کامل بازار، به تفصیل در خصوص بازار جهانی، منطقه ای و داخلی این مونومر با ارزش، تحلیل و بررسی صورت گرفته است و از طریق ارتباط با مرکز پیشرفته توسعه زنجیره ارزش، قابل دستیابی است.


[ برای دریافت فایل گزارش وارد شوید و یا ثبت نام کنید! ]

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *