تحلیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی

خلاصه گزارش

محصولات پتروشیمی، ۹۵ درصد مواد شیمیایی آلی را تشکیل می‌دهند که از مشتقات نفت خام، زغال سنگ یا گاز طبیعی می‌باشند. این مواد از تبدیل نفت خام، زغال سنگ یا گاز طبیعی به مواد پایه پرکاربرد پتروشیمی (مانند بنزن، تولوئن، زایلن، اتیلن و پروپیلن) و مواد شیمیایی واسطه، تولید می‌شوند. بخش انرژی، تامین کننده اصلی مواد اولیه صنعت پتروشیمی‌می‌باشد. NGL‌ها (اتان، پروپان و بوتان) از گاز طبیعی و جریانات پالایشگاه استخراج می‌شوند. نفتا و گازوییل از تقطیر نفت خام به‌دست می‌آیند. میعانات که به‌طور متوسط شامل ۶۰ درصد نفتا می‌باشند، از گاز طبیعی به‌دست می‌آیند.

زنجیره‌های ارزش که در آن‌ها هزاران محصول شیمیایی در محدوده وسیعی از فرایندهای پیچیده تولید شده‌اند، از ویژگی‌های صنعت شیمیایی می‌باشد. محصولات شیمیایی از تعداد کمی‌فرایند‌ها و مواد شیمیایی پایه تولید می‌شوند. بیشترین محصولات پتروشیمی‌ با کراکینگ بخار نفت خام (نفتا) و گاز طبیعی (NGL‌ها) به تعداد کمی‌از محصولات پایه، شروع می‌شوند؛ که نقاط شروع زنجیره‌های پیچیده می‌باشد. در شیمی‌معدنی، کلر یک محصول پایه‌ای مهم می‌باشد اگر چه در شیمی‌معدنی‌، تنوع زیادی از مواد اولیه وجود دارد.

این گزارش روشی را برای محاسبه اقتصاد فرایند یک زنجیره ارزش یکپارچه ارائه خواهد نمود که هدف آن توسعه یک ابزار ارتباطی است که با آن کاربران می‌توانند مجموعه‌ای از مراحل فرایندی را که با مواد اولیه پایه شروع و به محصولات واسطه می‌رسد، را انتخاب کنند.

این گزارش از سری خلاصه گزارشات رایگان VCDC می باشد. برای دریافت گزارش کامل با این مرکز در تماس باشید.


[ برای دریافت فایل گزارش وارد شوید و یا ثبت نام کنید! ]

2 نظرات
  1. ندا علم الهدي

    بسمه تعالی
    با عرض سلام و خسته نباشید
    در صورتی که تمایل به استفاده از گزارشات کامل شما در خصوص زنجیره ارزش پتروشیمی وجود داشته باشد چگونه میتوان اقدام کرد. /
    با تشکر

    پاسخ
    1. مدیر

      باسلام و تشکر از پیام شما.
      بایستی با ایمیل مرکز در ارتباط باشید. گزارش مورد نظر خود را در ایمیل درخواست نموده تا پاسخ بگیرید. باتشکر

      پاسخ

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *