تهیه طرح کسب و کار

طرح کسب و کار، گزارشی توصیفی و در عین حال جامع در مورد کسب و کار یک سازمان، گروه یا فرد کارآفرین است. این طرح حاوی بررسی‌های دقیقی در خصوص تولیدات یا خدمات یک شرکت، بازار و مشتریان، رقبا، منابع انسانی، منابع تامین مالی، تکنولوژی و ابعاد فنی محصول یا خدمات و … است.

اهم کارکردها و مصادیق بارز ضرورت داشتن طرح تجاری (طرح کسب و کار) عبارتند از:

  • شناسایی عوامل محیطی داخلی و خارجی (فرصتها، تهدیدات، نقاط قوت و ضعف) درگیر در یک کسب‌وکار ، تحلیل اثر هر یک از آنها بر روی کسب و کار و اتخاذ استراتژی مناسب
  • جذب منابع مالی از طریق متقاعدسازی شرکای سرمایه گذاری و یا بانکها و موسسات مالی در مورد مشارکت در سرمایه‌گذاری و تامین مالی طرح
  • ترسیم مسیر راه و ارائه برنامه حداقل ۵ ساله برای کسب و کار بگونه ای که حرکتهای سازمان در بازار، کاملا حساب شده و با کمترین ریسک باشد.

طرح تجاری به سوالاتی از قبیل: «هم‌اکنون کجاییم؟»، «به کجا می‌رویم؟»، «چطور به آنجا برویم؟» و «کی به آنجا برویم؟»  پاسخ می‌دهد.

اجزای یک طرح کسب و کار عموماً شامل خلاصه مدیریتی، سازمان و مدیریت اجرای طرح، طرح بازاریابی و فروش، طرح عملیاتی تولید محصولات/خدمات، طرح تامین مالی و ضمایم هستند که ممکن است بسته به نوع صنعت و پیچیدگی کسب و کار، بر حسب مورد برخی بخشهای دیگر نیز اضافه و یا برخی بخشها حذف شوند.

تهیه طرح تجاری برای طرحهای جدید و توسعه ای از اهم خدمات قابل ارائه از سوی مرکز پیشرفته توسعه زنجیره ارزش می باشد.